S nástrahami podzimního počasí už musejí řidiči počítat
Řidiči už musejí počítat s nástrahami spojenými s podzimním počasím. Výrazně se ochladilo, v noci teploty klesají k bodu mrazu. Projevuje se to samozřejmě také na silnicích. Nezbývá, než se změnám přizpůsobit, za volantem je potřeba být ostražitý a vyvarovat se zbytečného riskování. „V důsledku spadaného listí ze stromů, nočních i ranních námraz a častějších studených dešťů se prodlužuje brzdná dráha vozu. Reakcí řidiče by mělo být snížení rychlosti a zvýšení odstupu od vozidla jedoucího před ním,“ upozornil instruktor kurzů bezpečné jízdy společnosti AUTODROM MOST Marek Kohoutek.
V souladu se silničním zákonem musí mít každé motorové vozidlo za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla nebo světla pro denní svícení. S nástupem sychravých podzimních dní je ale také důležité správně používat světla do mlhy. Zatímco přední smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště, zadní mlhová světla musejí být v dříve vyjmenovaných případech rozsvícena vždy.
„Dbejme však na to, abychom mlhovky používali opravdu jen při podstatně snížené viditelnosti. Při neoprávněném použití těmito světly oslňujeme jak řidiče v protisměru, tak řidiče jedoucího za námi. Ten pak může snadno přehlédnout, že vůz před ním má zároveň rozsvícena brzdová světla. Je to opravdu nebezpečné,“ zdůraznil Marek Kohoutek.
Řidiči by už nyní měli věnovat pozornost zimní výbavě vozidla, která musí být použita vždy, pokud to vyžadují povětrnostní podmínky. Tedy bez ohledu na datum a samozřejmě v úseku ohraničeném dopravní značkou Zimní výbava.
Základním atributem výbavy pro chladné měsíce je zimní pneumatika. V České republice musí být taková pneumatika označena písmeny M + S. Instruktoři autodromu ale striktně doporučují, aby řidiči použili sadu zimních pneumatik označených kromě písmen M + S také třemi vrcholy se symbolem sněhové vločky uprostřed (3PMSF). „Jen takto označené pneumatiky totiž mají všechny potřebné vlastnosti pro jízdu v zimních podmínkách. Každý rozumný řidič proto v zimě s jinou než takto označenou sadou pneumatik na silnici nevyjede,“ dodal instruktor.
Kromě výměny letních pneumatik za zimní a ubezpečení se, že ve voze nechybějí sněhové řetězy, lopatka a smetáček, je také třeba nechat zkontrolovat geometrii podvozku, tlumiče a brzdovou soustavu.
Jak předcházet krizovým situacím způsobeným nástrahami počasí si každý řidič může vyzkoušet v kurzech bezpečné jízdy. Autodrom nabízí kurzy přizpůsobené mužům, ženám, mladým začínajícím řidičům či rodinám. Po teorii v učebně si při praktické výuce každý vyzkouší brzdění a vyhýbací manévry na suché, mokré nebo velmi kluzké vozovce, připomínající sníh či námrazu. Je to jedinečná příležitost auto si pořádně osahat, seznámit se s jeho limity a poznat také své reakce a možnosti.