Dopravní podnik má v současné době 59 tramvají, většinu typu T3 a dvě typu Astra. Nový vůz nahradí jednu ze starších tramvají. "Po 10 letech jde o první novou tramvaj v Mostě. Potěšilo mě, že je to český výrobek," řekl dnes primátor Mostu Vlastimil Vozka (Severočeši.cz). Tramvaj vyrobily Krnovské opravny a strojírny.
Tramvaj je zčásti nízkopodlažní, má troje dveře a měří přibližně 15 metrů. Sveze se v ní najednou až 106 lidí, má 33 sedaček a dvě sklopné. Jezdit může rychlostí až 65 kilometrů za hodinu. "Má systém rekuperace. Když brzdí, vyrábí elektřinu a ta se vrací zpět do trolejí," vysvětlil Vladimír Faltýsek, náměstek generálního ředitele firmy Pragoimex, která tramvaj do Mostu dodala.
Dopravní podnik původně objednal dvě tramvaje. Kvůli problémům s dotačním programem ROP Severozápad, který neproplácí schválené žádosti ani nepřijímá nové, ale výrobu druhé zatím pozastavil. Úřad spravující dotace přestal proplácet dotace poté, co mu jejich certifikaci zastavila Evropská komise i ministerstvo financí. Ty k tomuto kroku přistoupily poté, co na úřadě několikrát zasahovala policie. Jeho první ředitel Petr Kušnierz je nepravomocně odsouzený za přijetí úplatku, podezřelý z machinací s evropskými dotacemi je také jeho nástupce Pavel Karel Markvart.
Jestli dopravce dotaci na již zaplacenou tramvaj dostane, nebo ne, bude mít vliv i na to, kde bude jezdit. Pokud totiž tramvaj nakonec bude financovaná z evropských dotací, bude se pohybovat jenom po městě Most. Pokud ale bude muset dopravní podnik tramvaj zaplatit z vlastních peněz, může zajíždět i do blízkého Litvínova, který s Mostem spojuje tramvajová trať.
zdroj: ČTK